Levering

Danmark

Forsikret forsendelse med Postnord.Leveringstid ca. 2-7 arbejdsdage.

Pris kr. 220,- inkl. moms
(Kr. 0,- ved afhentning hos Edition Copenhagen, Strandgade 66, 1401 Kbh K) 

Moms

Alle betalinger indenfor EU er inkl. dansk moms.

top

Antony Gormley på det litografiske værksted

Om Edition Copenhagen

Edition Copenhagen, grundlagt i 1959, er et af de førende litografiske værksteder i verden. Værksted og galleri er beliggende i en 1.000 m2 karakteristisk bygning på Christianshavn i København. Edition Copenhagen har tre partnere; Rasmus Urwald, Dannie Vieten og Peter Wissing. Deres intention er at skabe et de bedste betingelser, hvor kunstnerne kan arbejde frit, udvikle trykprocessen og at videreformidle deres viden om litografi som et unikt medie til at udtrykke sig kunstnerisk.

Størstedelen af de inviterede kunstnere udstiller hos de mest anerkendte gallerier og museer verden over. Foruden at arbejde med etablerede kunstnere, arbejder Edition Copenhagen også med nye og endnu ikke etablerede kunstnere. Den personlige formidling af kunstværkerne er vigtig. Derfor rejser Dannie Vieten og Peter Wissing verden rundt for at præsentere de litografiske oplag til grafiske samlinger på museer, og til virksomheder, kunstsamlere, og privatpersoner. På hjemmesiden kan du se værker af de kunstnere, som i øjeblikket præsenteres hos Edition Copenhagen.


Luc Tuymans arbejder på stenen

Det litografiske værksted

De litografiske tryk, som bliver udgivet hos Edition Copenhagen, er alle udført på værkstedet af kunstnerne selv. Trykprocessen på værkstedet udføres efter de traditionelle teknikker, som kan dateres tilbage til det 18. århundrede.

Der arbejder kun én kunstner ad gangen på værkstedet. Kunstneren assisteres af tre litografer med de allerbedste, tekniske kompetencer.


Jake and Dinos Chapman evaluerer deres værker

"Det er altid spændende, når døren går op, og en ny kunstner træder ind på værkstedet. Hvad er det for en type? Nogle stråler af selvtillid og erobrer straks hele rummet i et sandt arbejdsinferno, mens andre er nervøse og sky og nærmest sniger sig langs panelet. Med førstnævnte gælder det bare om at få kridtet skoene og trykke i et tempo, der gør, at de ikke keder sig i processen.

med sidstnævnte gælder det om over en kop kaffe at vinde kunstnerens tillid og få dem til at forstå, at vi er der for deres skyld. Det vigtigste for os er at på pillet al pænheden af dem, således at de ikke føler, at de er til besvær, når de vil skifte farven eller vil have slebet stenen. Vi er der jo netop for at gøre disse ting og støtte dem i processen. Det væsentlige er ikke, om farven bliver skiftet 22 gange, men at kunstneren kan genkende sig selv i det færdige resultat, og at de er tilfredse."

Rasmus Urwald, partner and cheflitograf hos Edition Copenhagen


Mamma Andersson arbejder på stenen med cheflitograf Rasmus Urwald

Hvad er originallitografi?

I 1796 opfandt Alois Senefelder den litografiske trykmetode. Litos er græsk og betyder sten - grafera er latin og betyder at tegne. Et originallitografi bliver tegnet af kunstneren direkte på et stykke perfekt slebet kalksten med litografisk touche eller fedtkridt. Denne type tryk er ikke en reproduktion, men et originaltryk. Et originallitografi fordi kunstneren arbejder direkte på trykfladen.

Stenen bliver efterfølgende behandlet med en blanding af salpetersyre og gummi arabicum, som gør det muligt at trykke fra den. Kunstneren vælger den farve, som stenen/motivet skal trykkes i. Farven bliver efterfølgende valset på stenen, og der tages et prøvetryk.

Nu har kunstneren mulighed for at korrigere på stenen ved blandt andet at bortætse, tilføje partier eller ændre nuancer i farven. Når denne proces er færdig, tages et nyt prøvetryk og dette gentages til det ønskede resultat er nået, og motivet står som kunstneren ønsker. Derefter trykkes motivet på det antal papirer, oplaget ønskes i. Herefter slibes stenens overflade, hvilket medfører, at motivet forsvinder, og at der ikke kan laves flere af det pågældende tryk. Hvis en kunstner arbejder med flere farver, gentager man nu processen med en ny farve/sten og så videre. Farverne er transparente og hvor forskellige farver overlapper hinanden, vil der opstå nye nuancer. Når værket er færdigt, bliver det nummereret og kunstneren håndsignerer hvert enkelt eksemplar.


William Kentridge arbejder på stenen

Stenen

I slutningen af juratiden for 135 ca. millioner år siden var klimaet i Europa subtropisk, og det var tiden for de store dinosaurer. I Sydtyskland - nærmere betegnet ved Solnhofen nær München - lå der en lagune, hvor en flod, der i dag løber igennem byen Ulm, havde sit udløb i Tethys havet. I bunden af denne lagune blandede planterester sig med mudder, der gennem en årrække dannede lag efter lag. Med tiden størknede disse lag og blev til de sten, som man bruger til litografi. Stenen består af en blanding af kalk og kisel. Netop denne sammenblanding gør, at den er modtagelig for den fede tusch, som kunstneren arbejder med og er velegnet til tryk.

(Der findes mange fossiler i disse stenlag: Dyr, fugle og fisk, der i sin tid sank ned i mudderet. Her fandt man blandt andet det berømte fossil Archaeopteryx, kort tid efter at Darwin udgav sin bog Arternes Oprindelse (1859). Fossilet, der anses som bindeleddet mellem dinosaurer og fugl, var således med til at bekræfte Darwins teori. Fossilet kan til daglig opleves på Naturhistorisk Museum i Berlin).


Velin d’Arches papir

Papiret

Vi trykker på syrefrit, håndlavet bøttepapir. Det er lavet af bomuld - ikke af træ, som papir sædvanligvis er lavet af. Bøttepapiret har en speciel struktur, som kan bære det store farvelag og ikke gulner i samme grad som almindeligt papir.

Edition Copenhagen har igennem mange år brugt bøttepapir fra Velin d’Arches. Det papir som vi bruger på i værkstedet i dag, er udviklet i samarbejde mellem Edition Copenhagen og Velin d’Arches.

Det er meget velegnet til litografisk tryk. Vi får præget vores eget vandmærke i papiret sammen med Arches eget mærke. Denne gamle papirmølle i Epinal i Frankrig har fremstillet papir siden 1492. Mange vigtige dokumenter og kunstværker er igennem tiden blevet skrevet og trykt på papir herfra. Den berømte franske maler Ingres udviklede i samarbejde med Arches et papir velegnet til kunst. Et tidligere eksempel er Napoleons berømte landkort over Egypten, som også er trykt herpå.